Marta Ojrzyńska

Absolwentka Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie /2004/ 

15.02.2005 - Stary Teatr, Kraków


To osobowość sceniczna, obok której nie sposób przejść obojętnie –­ silny, nieco chrapliwy głos i charakterystyczna mimika predestynują ją do grania wyrazistych postaci z charakterem. W Starym Teatrze zadebiutowała w „KOMPOnentach” w reż. Michała Borczucha i brała udział w jego kolejnych realizacjach. Była Tunią w „Wielkim człowieku do małych interesów”, Lotą I w „Werterze”, Agnes w „Brand. Miasto. Wybrani” i przede wszystkim elektryzującą modliszką-dzieckiem – Lulu w dramacie Wedekinda. Ojrzyńska stale współpracuje z Borczuchem, występując gościnnie także w innych teatrach (m.in. w „Królowa Śniegu” w Teatrze Dramatycznym w Wałbrzychu czy „Apokalipsa” w Nowym Teatrze w Warszawie).

Kolejne role Ojrzyńskiej w Starym Teatrze to przede wszystkim koncertowo zagrana, wiecznie naćpana Andrea, stylizowana na Amy Winehouse, w „Factory 2” Lupy, schizofrenicznie rozdwojona Maria Brigitte Frank / Maryja Królową Polski w „Poczcie Królów Polskich” Garbaczewskiego, udzielająca chrztu Mieszkowi I (Justyna Wasilewska) po niemiecku czy ekshibicjonistyczna Helena w „Akropolis” Twarkowskiego. O relacji tej ostatniej ze scenicznym Parysem (Bogdan Brzyski), Joanna Targoń („Gazeta Wyborcza”) napisała: „są przekonujący jako skazani na siebie kochankowie. Każdy z aktorów ma chwilę, w której patrzy się na niego i słucha z przyjemnością”.

Jako Aktorka kabaretowa/Róża Luksemburg współtworzyła sukces spektaklu „Bitwa Warszawska 1920”, gdzie nawiązując do filmu Hoffmana retorycznie pyta publiczność: „czy chcielibyście, żeby Natasza was tak zagrała?”. Aktorka wzięła także udział w kolejnym spektaklu w reżyserii Moniki Strzępki, wielokrotnie nagradzanej „nie-boskiej komedii. WSZYSTKO POWIEM BOGU!”, gdzie brawurowo wcieliła się w rolę Przechrzty / Cepelii Winy, prawnuczki wyemancypowanych chłopów, skazanej na pracę przy obsłudze kserokopiarki.

W porywającym inscenizacyjnie „Hamlecie” Krzysztofa Garbaczewskiego zagrała role Rosencrantza oraz Heleny Modjeskiej, wprowadzającej Konrada Swinarskiego (Szymon Czacki) w tajniki sceny, będąc zarazem nośnikiem znaczących pytań: „O czym jest «Hamlet»? Kto go jeszcze czyta, ogląda, rozumie”(Olga Katafiasz, teatralny.pl)

Poza tym Ojrzyńska sama reżyseruje (nagradzany spektakl „Molly B.” wg Joyce’a oraz „Brzeg-Opole” w warszawskiej Starej ProchOFFwni) i bierze udział w wielu innych projektach, np.: „Lepiej tam nie idź” Borczucha w ramach Wielkopolskich Rewolucji, „Paradiso” w Łaźni Nowej czy „Kamienne niebo zamiast gwiazd” Krzysztofa Garbaczewskiego w Muzeum Powstania Warszawskiego. 

(awf, sz.a)

Nagrody:

2015 – Nagroda im. S. Wyspiańskiego

 

 

W teatrze:
Akropolis - Anioł II, Helena, Lia
nie-boska komedia. WSZYSTKO POWIEM BOGU! - PRZECHRZTA / CEPELIA WINY
Hamlet - ROSENCRANTZ
Bitwa warszawska 1920 - AKTORKA KABARETOWA / RÓŻA LUKSEMBURG


Akropolis – Anioł II / Helena / Lia

Bitwa Warszawska 1920 – Aktorka Kabaretowa / Róża Luksemburg

Brand. Miasto. Wybrani – Agnes

Chopin kontra Szopen – Prezenterka

Factory 2 – Andrea

Hamlet – Rosencrantz

KOMPOnenty – Ulka

Lulu – Lulu

nie-boska komedia. WSZYSTKO POWIEM BOGU! – Przechrzta / Cepelia Winy

Ósmy dzień tygodnia – Dziewczyna

Poczet Królów Polskich – Maria Brigitte Frank / Maryja Królowa Polski

Przedtem/Potem – Ruda Kobieta

Sinobrody – nadzieja kobiet – Niewidoma

Śmierć i zmartwychwstanie świata – Gołąb Rosół

Werter – Lota I

Wielki człowiek do małych interesów – Tunia