Michał Majnicz

Absolwent Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie /2003/.

1.09.2002 - 31.07.2010 - Teatr im. J. Kochanowskiego, Opole

1.09.2007 - 31.08.2013 - Teatr Polski, Wrocław

1.10.2013 - Stary Teatr, Kraków

Aktor teatralny i filmowy o wyrazistej ekspresji, wcześniej związany m.in. z teatrami Polskim we Wrocławiu i Jana Kochanowskiego w Opolu. Ma na swoim koncie znaczące role w spektaklach Kleczewskiej („Makbet”, „Dziady”), Strzępki („Coutney Love”, „Tęczowa Trybuna 2012”) , Klaty („Witaj/Żegnaj”, „Szajba”, „Ziemia obiecana”, „Kazimierz i Karolina”, „Titus Andronicus”) czy Fiedora („Format: Rewizor”, „Baal”). Często współpracuje z Ewą Wyskoczyl, m.in. grając w wyreżyserowanym przez nią monodramie „Jasieński”. „Majnicz (…) jest typem scenicznego chuligana: z łatwością wchodzi we wszystkie awatary Jasieńskiego, by zabawić się nimi i bez wysiłku je porzucić” – napisała Justyna Nowicka w Radio Kraków.

Ostatnie sezony to mini-festiwal ról aktora na scenach Starego Teatru. Jako Joker zagrał postać zbudowaną z kilku ról w „Edwardzie II” Anny Augustynowicz (Arcybiskup, Biskup, Arundel, Lightborn); a w spektaklu „Towiańczycy, królowie chmur” Janiczak i Rubina wcielił się w zbuntowanego wobec patriotycznych powinności Konrada. Aktorskim popisem okazała się postać Józefa Piłsudskiego w „Bitwie Warszawskiej 1920” Demirskiego i  Strzępki (2013). „Uciekający w sen, unikający podjęcia decyzji Piłsudski (Michał Majnicz) burzy wyobrażenie, jakie stworzono o Naczelniku, jako o silnym i zawsze zdecydowanym człowieku, który się z niczym nie patyczkował – pisała Joanna Ostrowska. – Ale czy taki obraz umniejsza (…) postać Wodza? Czy przywództwo nie może mieć także twarzy oglądającego każdą rzecz z kilku stron i ważącego słowa Mazowieckiego? Za co powinniśmy doceniać wodzów – czy za ich image osób władczych, czy za to czego, przezwyciężając własną niemoc, dokonali?”. 

Wcielił się także w rolę Lekarza/Stróża Porządku w przesiąkniętym atmosferą katastrofy  przedstawieniu „Stara kobieta wysiaduje” w reżyserii Marcina Libera. Kolejną rolą była podwójna partia Pankracego/Diabła w nagradzanym spektaklu „nie-boska komedia.  WSZYSTKO POWIEM BOGU!” duetu Strzępka/Demirski: „W znakomitym monologu Diabła/Pankracego (Michał Majnicz) padnie ze sceny radykalne wezwanie do buntu. Ale za tym wściekłym manifestem przeciw racjonalności, konwencjom, politycznej poprawności jest boleśnie trzeźwy ogląd rzeczywistości. Ponura historiozoficzna refleksja o wszystkich tych zrywach, w najlepszym razie kończących się innym, choćby korporacyjnym wyzyskiem, w najgorszym zaś – krwawym piekłem na ziemi” – pisał Michał Centkowski w „Newsweeku”.

Według Witolda Mrozka m.in. dzięki roli Redaktora Hovstada we „Wrogu ludu”  inaugurującym sezon 2015/2016 „do teatru Klaty wróciło (…) poczucie humoru. Weźmy na przykład biczowanie się karczochem, które uskutecznia Michał Majnicz w roli sfrustrowanego naczelnego lokalnego dziennika, rozdartego między lewicowymi poglądami a cyniczną praktyką redakcyjnej codzienności”. 

(afw, sz.a) 

Nagrody: 

2015 – Nagroda im. S. Wyspiańskiego

2014 – 20. Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej – Zespołowa Nagroda Aktorska dla aktorów przedstawienia "Bitwa warszawska 1920" P. Demirskiego, reż. M. Strzępka


W teatrze:
Edward II - JOKER: ARCYBISKUP, BISKUP, ARUNDEL, LIGHBORN
Trylogia - BOHDAN CHMIELNICKI, ANDRZEJ KMICIC
Wróg ludu - REDAKTOR HOVSTAD
Bitwa warszawska 1920 - JÓZEF PIŁSUDSKI
Oresteja - Obywatel 2
Triumf woli - Górnik / Dobry Wilk 2
Stara kobieta wysiaduje - LEKARZ, STRÓŻ PORZĄDKU
Triumf woli (premiera) - Górnik / Dobry Wilk 2
Szewcy -


Bitwa Warszawska 1920 – Józef Piłsudski

Edward II – Joker: Arcybiskup, Biskup, Arundel, Lightborn

Jasieński 

nie-boska komedia. WSZYSTKO POWIEM BOGU! – Pankracy / Diabeł

Oresteja – Obywatel 2 

Stara kobieta wysiaduje – Lekarz / Stróż porządku

Towiańczycy, królowie chmur – Konrad

Trylogia – Bohdan Chmielnicki / Andrzej Kmicic

Wróg ludu – Redaktor Hovstad