spektakle baz@rt re_wizje wydawnictwa edukacja
zobacz galerię:

spektakle

Kalkwerk (Das Kalkwerk)

Ascetyczny chłód przestrzeni scenicznej, szarość cieni, sprzętów i nasyconych nią postaci, izolacja, boleśnie narastające emocje – Kalkwerk – świat Thomasa Bernharda urzeczywistniony w wizji Krystiana Lupy. Przedstawienie powstałe w 1992 roku jest jednym z najistotniejszych w dorobku reżysera.

Po kilkuletniej przerwie odbyła się ponowna premiera spektaklu, która inaugurowała 7 maja 2003 r. rozpoczynający się w Starym Teatrze Lupa Festiwal (trzytygodniowy festiwal poświęcony twórczości Krystiana Lupy).

W Kalkwerku niczego nie zagubiono, nie uroniono, spektakl nie stracił nic ze swej teatralnej perfekcji. Głębia emocji, metafizyczny trans, który jest udziałem twórców i widzów  powróciły po latach wzbogacone o nowe doświadczenia Krystiana Lupy i jego aktorów.

Bohater wielkiej powieści drugiej połowy XX wieku – Konrad – daremnie czeka na moment, w którym mógłby zapisać za jednym zamachem swoje studium O słuchu. Studium, któremu poświęcił całą swoją egzystencję, jak również, aż do tragicznego finału, swoje życie rodzinne. Nie jest w stanie zapisać ani jednej linijki.

Za to we wszystkich swoich spotkaniach z ludźmi, w chorobliwie nieokiełznanych monologach, korzystając jakby z przywileju szaleńca dotyka, obnaża, oskarża świat wzajemnie sprzecznymi, rodzącymi się bez ustanku erupcjami myśli. Zdawałoby się, że jeszcze jedna opisana przez nihilistę porażka »człowieka«. Dlaczego jednak z zeznań wielu świadków, słuchaczy monologów Konrada, wyłania się coś jak jeden z powstających na nowo żywotów świętych?...

(Krystian Lupa, reżyser)

Kalkwerk Krystiana Lupy ze Starego Teatru. Jedno z największych wydarzeń teatralnych lat 90.

(Roman Pawłowski, „Gazeta Wyborcza" 1998, nr 237)

Co to jest Kalkwerk? Przede wszystkim to tytuł powieści Thomasa Bernharda, która należy do bezsprzecznych arcydzieł współczesnej prozy. Jej niedawno zmarły autor był w moim przekonaniu najznakomitszym pisarzem austriackim drugiej połowy XX wieku. (...) Przedstawienie Krystiana Lupy należy, moim zdaniem, do tych zdarzeń, których nie wolno nie znać. Kongenialna adaptacja powieści w połączeniu z możliwościami aktorskimi Starego Teatru z Krakowa (Małgorzata Hajewska-Krzysztofik i Andrzej Hudziak – ten ostatni uzyskał za rolę w Kalkwerku nagrodę im. A. Zelwerowicza przyznawaną przez miesięcznik „Teatr”) oraz sztuka reżyserska Krystiana Lupy, najwybitniejszego dziś artysty teatru w Polsce, sprawiają, że twórczość Thomasa Bernharda bodaj po raz pierwszy na gruncie polskim przemawia z siłą właściwą temu autorowi.

(Janusz Majcherek, „Gazeta Wyborcza” 1993, nr 26)

I oto Kalkwerk powstał na scenie Teatru Kameralnego w Krakowie i – znów trzeba rzec: jak w przypadku większości spektakli Lupy – staje się wydarzeniem ważnym. Znakomite dzieło Bernharda w rękach nie mniej wyrafinowanego reżysera zamienia się na scenie w arcydzieło. (...) Krystianowi Lupie udało się – ułamkowo, oczywiście, – pokazać na scenie coś z Tajemnicy twórczości. Aktorzy są w rękach Lupy czułym i posłusznym mu instrumentem; widz czuje, że i dla nich udział w przedstawieniu jest wielką intelektualna przygodą. Warto ten spektakl zobaczyć. (...) To wielkie przedstawienie – ze świetną scenografią Lupy – ale dla tych widzów tylko, których pasjonują gry i zagadki intelektu.

(Ella Bodnar, „Gazeta Krakowska” 1992, nr 270)

Nagrody i wyróżnienia:

- Andrzej Hudziak - za rolę Konrada w Kalkwerku i Lassmana w Maltem otrzymał Nagrodę im. A. Zelwerowicza przyznawaną przez miesięcznik "Teatr" (1992).

- Spektakl otrzymał II nagrodę na III Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym "Kontakt '93" - "za unikalny sposób teatralnej interpretacji, za złożoną i mistrzowską architekturę teatralną" (1993).

- Andrzej Hudziak - Złota Kareta "Nowości" dla najlepszego aktora na III Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym "Kontakt '93" (1993).

- Małgorzata Hajewska-Krzysztofik - Grand Prix za rolę Konradowej na XXXVIII Kaliskich Spotkaniach Teatralnych (1998).

- Andrzej Hudziak - Grand Prix za rolę Konrada na XXXVIII Kaliskich Spotkaniach Teatralnych (1998).

- Zbigniew Kosowski - za rolę epizodyczną – rola Baurata na XXXVIII Kaliskich Spotkaniach Teatralnych (1998).

- Andrzej Hudziak - za rolę Konrada - tytuł Najlepszego Aktora na 10 Ogólnopolskim Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych (2004).

- Przedstawienie otrzymało tytuł Najlepszego Spektaklu na 10 Ogólnopolskim Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych (2004).

- Wielka Kapituła Loży Teatru Powszechnego podczas 10 Ogólnopolskiego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych przyznała przedstawieniu nagrodę "Wydarzenie festiwalu" (2004).

Występy gościnne:

1993 - Warszawa, XXII Warszawskie Spotkania Teatralne.
1993 - Toruń, Międzynarodowy Festiwal Teatralny "Kontakt’ 93".
1993 - Cieszyn, V Festiwal Teatralny "Na Granicy".
1994 - Bruksela, Kunsten Festival Des Arts.
1995 - Budapeszt, występy gościnne.
1995 - Jelenia Góra, XXV Jeleniogórskie Spotkania Teatralne.
1995 - Monachium, Norymberga, Polnische Kulturtage in Bayern.
1998 - Kalisz, XXXVIII Kaliskie Spotkania Teatralne.
1998 - Realizacja w Teatrze TV
2003 - St. Petersburgu (Rosja) – XII Festiwal Unii Teatrów Europy.
2003 - Poznań, Dni Krystiana Lupy.
2004 - Strasburg (Francja), Sezon Polski we Francji.
2004 - Wilno (Litwa), Dni Kultury Polskiej na Litwie.

Przedstawienie zrealizowano przy współpracy Mittelfest Cividale del Friuli (Włochy).
Prapremiera światowa przedstawienia odbyła się 30 i 31 lipca 1992 roku na Festiwalu Europy Środkowej Mittelfest.
Właścicielem praw autorskich do utworu Das Kalkwerk Thomasa Bernharda jest wydawnictwo Suhrkamp Verlag, Frankfurt am Main, BRD.



Kup bilet online

Bilety

Wybierz tytuł spektaklu:



cena biletu:

50 zł [normalny]; 30 zł [ulgowy]



bilety ulgowe przysługują:
- emerytom, rencistom,
  inwalidom i ich opiekunom
- studentom, uczniom
- posiadaczom Kart Stałego Widza




newsletter

copyright 2010-2014
Projekt i wykonanie serwisu aem